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Document A
And on the record of their actions Elvia Rosa Castro has stated that “are intended from the logic of the video but are a product alternative, but ultimately know wangle a life. Depend to a great degree, of the c (u) ality of filmed action of its organic in terms of performance, a gesture that also is documented videado. So I think that rather than forward and videos always first evaluate the performative event of Carlos Martiel as he was in charge of publishing that is where lies his redemption strategy. At least for now. So, of course, that we are dealing with semi-autonomous parts. ”
About conceptual genesis of his work Elvia Rosa also said that “(…) the approaches to the work of Martiel always bring to mind what the scholar Emilio Ichikawa, named ‘Abdullah syndrome’ about José Martí and the martyrdom as an axiological axis cubanidad dream. (…) The issues of race and power, constant in the work of Martiel, embody the literary image to the point of megalomania. Thus, the actual mortification of the body and the solemnity of their rituals (ritual art but in the end) located to the creator in a sacrificial eccentric by the ethical tremendismo their actions. ”
Y sobre el registro de sus acciones ha expresado Elvia Rosa Castro que “no están pensados desde la lógica del video sino que son un producto subsidiario, aunque al final sepan agenciarse una vida propia. Dependen, en grado sumo, de la c(u)alidad de la acción filmada, de su organicidad en términos de performance, gesto que, además, es documentado, videado. Entonces, me parece adelantar que más que videos siempre y primero evaluaremos el evento performático de Carlos Martiel pues él se ha encargado de publicar que ahí es donde radica su estrategia de redención. Al menos por ahora. Es así, desde luego, que estamos frente a piezas semi autónomas.”
Acerca de la génesis conceptual de su trabajo ha dicho también Elvia Rosa que “(…) los acercamientos a la obra de Martiel siempre traen a mi mente lo que el estudioso Emilio Ichikawa, nombró ´síndrome de Abdala´ a propósito de José Martí y el martirio como eje axiológico para una cubanidad soñada. (…) Las cuestiones de raza y poder, constantes en la obra de Martiel, encarnan esa imagen literaria al punto de la megalomanía. Es así que la mortificación real del cuerpo y la solemnidad de sus rituales (artísticos pero rituales al fin) ubican al creador en una zona sacrificial excéntrica por el tremendismo ético de sus acciones.”
Carlos Martiel Delgado Sainz. 1989
La Habana, Cuba