OUTSIDER
|
PERU: CURRICULUM VITAE. video, instalación, acción. 2004
On Monday April 26, 2004, the mayor of Ilave (Puno-Peru), Fernando Robles Callomamani and Ruler of this locality, Arnaldo Chambilla Maquera were killed by a mob of villagers, committed acts of vandalism, such as taking justice with their own hands with the government’s silence is incomprehensible, having revealed alleged acts of corruption committed by Robles, such as embezzlement, in the city. During 20 days of protest, demanding the resignation of Mayor Robles, protesters radicalized measures entering the residence of the mayor, taking it out of there with several of his aldermen who were harassed and displayed through the main streets of the city, surrounding the perimeter of the Plaza de Armas, where they proceeded to beat the mayor to give death the body was found under the Mayor of Old Bridge in the city.
The mob, who were between 12 thousand to 15 thousand people also attacked the Commissioner, won the streets and cut off all access to international on 16 April, the city was taken.
Similar cases began to unravel in other provinces, even in those days the Government Palace in Lima, near the perimeter at night with plenty of police protection.
This violence is reflected in the sculptural installation (my first icon) in this staging, with two rusty iron bars for construction, submit the body, the exalted personality of a civilian at that time, the support that holds the body, a piece of sidewalk that I found on Colonial Avenue, which made up with the presence of the universe, the feeling of eternity … in being.
Throughout the body, 3 small pictures hung on collages exhibit political bodies consumed by tumors, dressed in suit and tie, including the President, Alejandro Toledo, reaching the top we see a large yellow plastic hub suggests a lump in my throat … the individual at its limit, the head is a sphere of Moche role taken over by a yucca, which gives the impression of being stuck as a tax … because the texture of the Moche, some cement , brown glaze, white and red, achieve an effect of injury.
Body hurt, humiliated, and hidden in a kind of place (where were the remains of people killed) feather Cieneguilla SACU; support holding these rods are 4 bricks painted black enamel, which reads in each one daring insults: CONCHA TU MADRE, ME DAS ASCO, I HATE YOU, FUCK YOU.
Behind this video shows the installation will be complemented with action. In the video we see the playful image of a native, a farmer in the Peruvian Andes, the embodiment of trauma left by the Conquest. Back, it only turns to throw a spit and retire spit which is received in action for the character who represents the President of the Republic, bound from head to toe with the presidential sash, with whom he swears to God to fulfill and country, to put it … when the Peruvian people is elected every 5 years …
Jesus Vilchez
El lunes 26 de abril del 2004, el Alcalde de Ilave (Puno-Perú), Fernando Robles Callomamani y el Regidor de esta misma localidad, Arnaldo Chambilla Maquera, fueron asesinados por una turba de pobladores, en decididos actos vandálicos, como tomar la justicia con sus propias manos; ante el incomprensible silencio del gobierno, después de haber puesto de manifiesto supuestos actos de corrupción cometidos por Robles, como la malversación de fondos, en dicha ciudad. Durante 20 días de protesta, se exigía la renuncia del Alcalde Robles, los manifestantes radicalizaron las medidas ingresando a la residencia del burgomaestre, sacándolo de ahí junto a varios de sus regidores que fueron vejados y exhibidos por las principales calles de la ciudad, rodeando el perímetro de la Plaza de Armas, donde procedieron a golpear al Alcalde hasta darle la muerte; el cuerpo del Alcalde fue encontrado debajo del Puente Viejo de la ciudad.
La turba, que eran entre 12 mil a 15 mil personas atacó también la Comisaria, ganaron las calles y cortaron todos los accesos internacionales; el 16 de abril, la ciudad estaba tomada.
Casos similares empezaron a desatarse en otras provincias, incluso en aquellos días Palacio de Gobierno, en Lima, cercaba por las noches su perímetro con abundante resguardo policial.
Esa violencia se ve plasmada en la instalación escultórica (mi primer icono) de la presente puesta en escena; con dos fierros oxidados de construcción, presento el cuerpo, la personalidad exaltada de un civil en esos tiempos; el soporte que sostiene el cuerpo, es un pedazo de vereda que encontré en la Av. Colonial, que maquillé con la presencia del universo, la sensación de ETERNIDAD… en el ser.
A lo largo del cuerpo, 3 collage colgados en pequeños cuadros, exhiben cuerpos de políticos consumidos por tumores, vestidos de saco y corbata, incluyendo al Presidente de la República, Alejandro Toledo; llegando a la parte superior vemos un gran nudo de plástico amarillo que sugiere, un nudo en la garganta…, el individuo en su límite; la cabeza es una esfera de papel moche intervenida por una yuca, que da la impresión de haber sido clavada, como impuesta…, pues la textura del moche, algo de cemento, esmalte marrón, blanco y rojo, logran un efecto de herida.
Cuerpo herido, humillado, y oculto en una suerte de paraje (lugar donde se encontraban los restos de gente asesinada) de plumas, sacuaras de Cieneguilla; el soporte que sostiene estas cañas, son 4 ladrillos pintados con esmalte negro, donde se lee en cada uno, atrevidos insultos: CONCHA TU MADRE, ME DAS ASCO, TE ODIO, VETE A LA MIERDA.
Detrás de esta instalación se presenta el video que se complementará con la acción. En el video vemos la imagen lúdica de un indígena, un campesino de los Andes Peruanos, la encarnación del trauma que dejó la Conquista. De espalda, éste sólo voltea para lanzar un escupitajo y retirarse; escupitajo que es recibido en la acción por el personaje que representa al Presidente de la República, atado de los pies a la cabeza con la banda presidencial, con la que jura cumplir ante Dios y la Patria, al ponérsela… cuando el pueblo peruano lo elige cada 5 años…
Jesús Vilchez